De hondenbrokvergelijksite

Wat is het beste voor mijn hond?

Vers vlees

Voor een hond is vers vlees het beste. Hierop is zijn hele systeem aangepast. Veel problemen worden opgelost of kun je voorkomen door het voeren van vers vlees. Er zijn twee manieren om je hond vers vlees te geven, namelijk kvv (kant en klaar vers vlees) en een zelf samengesteld menu. Bij een zelf samengesteld menu geef je producten zoals kipkarkas, runderhart en geitenvlees. Je kunt het menu aanpassen op de behoeftes van je hond en je weet zeker dat je hond geen ongewenste producten binnenkrijgt. Hoe het zelf samenstellen werkt, vind je hier.

Kvv is veel simpeler, die kun je bij de supermarkt kopen (Smuldier of Rodi) en bij de dierenspeciaalzaak. Smuldier en Rodi zijn het goedkoopst en van mindere kwaliteit, maar nog altijd beter dan brokken. Als je een goede kvv wilt, kies je een kvv met bot als calciumbron, zonder granen (zeker tarwe vermijden) en zonder premix. Merken die hieraan voldoen zijn onder andere: Darf (biologisch), Shaweca, Tinlo’s Barfmenu, All Animal, Haaksbarf, Alaska, Lotgering, Carnivoer, De Vergulde Hond en Natudog. Ook Bibi, Carnibest en Bandit (biologisch) zijn goede merken, maar die bevatten een heel klein beetje rijst.

Veel voorkomende problemen kunnen vaak opgelost worden door van brokken over te schakelen naar vers vlees. Wat voor problemen? Jeuk, vachtproblemen, oorontstekingen, volle anaalklieren, uit de bek stinken, vieze winden laten of een vieze hondengeur hebben.

Hoeveel moet je dan voeren? Voor een pup geldt 5%-10% van het lichaamsgewicht en voor een volwassen hond 2%-5% van het lichaamsgewicht. Mijn hondje van 5 kg eet 2,5% van haar lichaamsgewicht, dat is dus 5000 gram x 2,5% = 125 gram per dag. Hoeveel precies verschilt per hond.

Brokken

Er zit veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende brokken, zoals in het brokkenschema al duidelijk wordt. Maar wat zijn nou de beste brokken? Ik heb een lijstje opgesteld met de top 11 brokken, ik heb geselecteerd op het percentage dierlijke ingrediënten en heb ingrediënten  vermeden die het meest vaak problemen veroorzaken: tarwe(gluten) en overige granen, plantenafval uit de humane voedingsindustrie, chemische goedhouders, menadion en transvetten. Deze lijst is gebaseerd op de brokken voor volwassen honden.

1. Orijen: hoogste percentage dierlijke ingrediënten, gebruikt diervriendelijk vlees, graanvrij

2. Acana Grainfree: na Orijen het hoogste percentage dierlijke ingrediënten, gebruikt diervriendelijk vlees, graanvrij

3.Canidae Grainfree: hoog percentage dierlijke ingrediënten, gebruikt gedeeltelijk diervriendelijk vlees, graanvrij

4. Applaws: hoog percentage dierlijke ingredienten, graanvrij

5. Taste of the Wild: daarna het hoogste percentage dierlijke ingrediënten, graanvrij

6. Acana: redelijk hoog percentage dierlijke ingrediënten, gebruikt diervriendelijk vlees, glutenvrij

7. Power of Nature: redelijk vleespercentage, glutenvrij, gedeeltelijk vers biologisch vlees

8. Dog Lovers Gold: redelijke vleespercentage, glutenvrij

9. Canis Alpha Klassik

10. Markus Muhle

11. Naturis

Wat is nu het beste voor mijn hond?

De informatie op deze pagina zijn algemene richtlijnen. Welk merk kvv of brok nu het beste bevalt, dat verschilt per hond. Zo reageren de meeste honden bijvoorbeeld beter op aardappel dan op granen, maar voor sommige honden is dat juist andersom. Het blijft een kwestie van uitproberen.

109 reacties »

  1. Waarom staat markus Muhler op 11 ? Die heeft toch het hoogste vleespercentage ?

    Reactie door Mira — juni 2, 2011 @ 11:22 am

    • Die heeft niet het hoogste vleespercentage. Kijk maar eens hoeveel vlees de brokken bevatten die hoger op de lijst staan.

      Reactie door mvdhaak — juni 2, 2011 @ 11:24 am

  2. Is Orijen te eiwitrijk voor een engelse en franse bulldog?

    Reactie door karien De Waele — juni 12, 2011 @ 6:50 pm

    • Dat weet ik niet, ik weet de rasspecifieke voedingsbehoeften niet. Maar het verschilt ook per hond hoe er op gereageerd wordt.

      Reactie door mvdhaak — juni 13, 2011 @ 8:28 am

  3. Ik ben verplicht van de fokker om Bozita brokken af te nemen voor mijn (nog af te halen) teckelpup. Hoe is jullie reactie op deze brokken?

    Reactie door woerdje — juni 17, 2011 @ 2:46 pm

    • Verplicht? Wat raar. De fokker krijgt misschien gratis Bozita als hij zijn pupkopers Bozita laat voeren? Bozita bevat helaas veel graan, waaronder vooral tarwe en bovendien waarschijnlijk ook chemische anti-oxidanten. Op de site staat namelijk dit bij Bozita Robur; “Grondstoffen met een hoge energieconcentratie worden beschermd door antioxidanten die door de EU goeggekeurd zijn, BHA, BHT en propylgallaat.” Een slechte brok dus helaas.

      Reactie door mvdhaak — juni 17, 2011 @ 5:55 pm

  4. Hallo, eerst en vooral fel bedankt voor de analyse. Zeer interessant als je niet goed weet waar te beginnen met brokken.

    Ik heb binnen een weekje een kleine Border Collie rondlopen. De fokker raadt mij ProPlan aan, en heeft deze brokken ook reeds gegeven aan de puppie.
    – Zijn die brokken ok?
    – Mag ik gerust overschakelen op iets anders en zo ja, zijn de vermelde merken ok voor puppies?
    – Zijn geperste brokken niet beter voor de maag? Toch zit daar minder vlees in. Dus toch maar geëxtrudeerde of geëxpandeerde brokken?

    Vriendelijke groeten

    Reactie door Sven — juli 1, 2011 @ 12:24 pm

    • Hoi Sven,

      Wat leuk, een border collie op komst! – Pro plan zijn redelijke brokken, ik hoor er veel goede ervaringen mee. Het zijn wel brokken met nog een aardig koolhydraatpercentage en niet zoveel vlees helaas, qua ingrediënten een gemiddelde brok. En voor de prijs kun je denk ik wel betere vinden. – je kunt gerust overschakelen, maar doe dat pas als je hond zich echt thuisvoelt, want puppy’s zijn extra gevoelig voor een overstap naar een andere brok. De merken in het schema zijn allemaal geschikt voor pups, je moet alleen wel even kijken… sommige merken hebben een speciale puppy-variant en sommige merken zijn voor alle leeftijden. – Er wordt gezegd dat het beter is, maar dat zijn vooral de fabrikanten zelf die dat zeggen volgens mij. Er zijn natuurlijk honden die beter reageren op geperst, maar er zijn vast ook honden die minder reageren op geperst. Aangezien er geen geperste brokken zijn met een behoorlijk vleesaandeel, zou ik liever voor een brok kiezen met wel een behoorlijk vleesaandeel.

      Heb je ook al overwogen om (deels) vers vlees te gaan geven? Dit is het allerbeste, beter dan de beste brok. De goedkoopste en makkelijkst verkrijgbaar merk is Smuldier, dat kun je in de supermarkt kopen. Dan kun je het eens proberen.

      Reactie door mvdhaak — juli 1, 2011 @ 3:50 pm

      • Hallo
        Wij verwachten in december een pup, een cavalier king charles spaniel.
        Zij geven bij de fokker royal canin. Dit wil ik niet.

        Wat ik uiteindelijk wil is 4 dagen Orijen geperste brok geven, en dan 3 dagen carnibest (dit wekelijks) .
        Ook brok omdat als we weg gaan met de caravan, dat gewoon heel handig is, ivm geen vriezer en makkelijk meenemen.

        Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En vanaf welke leeftijd?
        Mvg Jhbaj

        Reactie door jhbaj — oktober 24, 2021 @ 2:26 pm

      • Wat goed dat jullie nu al bezig zijn met goede voeding uitzoeken. De combinatie van Orijen Puppy met Carnibest rauwvoer is prima. Ik zou beginnen met overzetten wanneer de pup één a drie weken bij jullie is. Je kunt bijvoorbeeld eerst de zak die je meekrijgt van de Fokker (bijna) opmaken. Het meteen overschakelen als de pup verhuisd is, kan teveel stress geven voor het lichaam. Daarom is het advies om even te wachten.

        Als Orijen Puppy blijvend zachtere ontlasting geeft, bevat deze brok teveel (verhit) eiwit voor je pup. Dit zeg ik er even bij omdat dit regelmatig voorkomt.

        Succes!

        Reactie door mvdhaak — oktober 26, 2021 @ 9:46 am

  5. Hallo, alhoewel er veel informatie op de site staat, moet er m.i. nog veel worden toegevoegd; hondenvoeding blijft een moeilijk onderwerp. Je moete echt door schade en schande wijs worden. Aangezien ik in een dierenwinkel werk heb ik hier elke dag mee te maken. Er zijn nog zoveel merken die ik hier niet bij zie staan, die wij bv. wel in de winkel verkopen. Ook verkopen we Carnibest en Renske, waar wij en onze klanten erg tevreden over zijn. Ik zie in de reacties een paar keer het merk Smuldier langskomen, dit is echter absoluut niet te vergelijken met Merken als Renske en Carnibest!

    Reactie door Jay — juli 6, 2011 @ 10:48 am

    • De lijst is inderdaad nog een beetje summier qua merken. Welke merken vind je dat er zeker toegevoegd moeten worden?

      Klopt, ik noem meestal Smuldier omdat dat laagdrempelig is. Makkelijk verkrijgbaar en niet duur. Ik ben het met je eens dat Carnibest beter is, maar Renske is geen rauw vlees en naar mijn mening niet vergelijkbaar.

      Reactie door mvdhaak — juli 9, 2011 @ 11:08 am

  6. Hallo, klopt het dat wanneer je kvv in afwisseling met brokken wilt geven, je het best geperste brokken geeft?
    Wat zijn je bevindingen over Naturis geperste brokken en kvv?

    Reactie door Lisbeth — juli 8, 2011 @ 10:10 am

    • Dat weet ik niet. Farmfood zegt van wel, maar als ik het objectief bekijk zie ik niet in waarom dat zou moeten zijn, en zou het ook een marketingargument kunnen zijn. Je zult het dus zelf moeten proberen als je het wilt weten. Als je vers en brok combineert, kun je het beste beide voedingen niet tegelijk voeren.

      Naturis geperste brok… zelf geen ervaring mee. De kvv bevalt niet bij iedereen goed, ik heb het een paar keer gegeven en ondervond geen problemen. Wat me minder aanspreekt aan Naturis vlees is dat het oa suiker en menadion bevat.

      Reactie door mvdhaak — juli 9, 2011 @ 11:41 am

  7. Dog Lovers Gold komt in alle rankings goed uit de bus en is niet duur €39,95, alleen heel jammer, maar mijn honden hadden er heel dunne ontlasting van.
    In hoofdzaak geef ik Rodi, omdat het overal verkrijgbaar is en mijn honden op alle varianten er goed op reageren, Ik heb schapendoezen en die wil je niet
    aan de diarree hebben. Farmfood barst van de granen en daarvan dus weer hetzelfde verhaal, diarree.

    Reactie door Yomi — augustus 6, 2011 @ 7:47 pm

    • Ik heb juist veel goede verhalen gehoord over Dog Lovers Gold, maar dat zal niet voor alle honden gelden. Vers vlees is voor de ontlasting vaak wel een vooruitgang 🙂 Nee, ik kan me heel goed voorstellen dat je het een beetje schoon wilt houden!

      Reactie door mvdhaak — augustus 7, 2011 @ 9:21 am

  8. Beste beterweters,

    Wij trainen Mechelaars en Duitse herders middels het KNPV programma,
    Na bijna van alles uitgeprobeerd van Royal Canin tot Flatazor.Is onze definitieve keus gevallen op Markus Muhle,een geperste brok.Met een goed eiwitgehalte en gezonde toevoegingen,zonder BHT en nog meer zogenaamde goedgekeurde EG nummers.
    Enkel voeren we extra er bij om het energie gehalte voor onze werkhonden op te voeren ,krijgt ieder hond na zijn werken een blikje SARDINES in olie erbij.
    Onze honden doen het uitstekend op dit voer en werken zonder moeite het complete KNPV programma .
    Zelf hebben we de proef op de som genomen,.En zijn zelf naar in het Westerwald geweest om te kijken of .inderdaad het productie proces zoals omschreven op hun site en voerzak plaats vind…De mensen aldaar hebben ons geheel overtuig van het productie proces en mochten overal kijken en rondlopen..echte professionals daar met een heel duidelijke uitleg zijn we huiswaarts gekeerd.
    M.A.W Markus Muhle is Super Premium voer ook voor ook actieve honden…alleen wat Sardientjes in olie toevoegen..
    .
    .

    Reactie door Giok-9 international Police and miltair Doghandler Trainer — augustus 11, 2011 @ 6:32 pm

  9. Ik heb al een aantal pupeigenaren gesproken die hun pup Orijen voerden en de pups hebben last van hevige groeipijnen.

    Reactie door marlou — augustus 14, 2011 @ 9:27 pm

    • Ja probleem is zo op te lossen Markus Muhle geven zou ik zeggen…
      Ps om welk ras gaat het het?

      Reactie door Gio Badjou — augustus 14, 2011 @ 10:03 pm

    • Jeetje, vervelend. Ik hoor het ook hoor, om me heen, dat het niet goed bevalt. Die groeipijnen kunnen komen door het vrij hoge calciumgehalte in Orijen Puppy. Ik heb zelf geen ervaring met pups en heb me niet zo verdiept in puppenbrokken, maar ik weet wel dat je met vers vlees zulke problemen kunt voorkomen. En dan met name een merk met een natuurlijke calciumbron.

      Reactie door mvdhaak — augustus 15, 2011 @ 8:40 am

  10. Is Orijen wel geschikt voor volwassen Chihuahua’s..

    Reactie door Mira — augustus 16, 2011 @ 6:39 pm

    • Ja. Naar mijn weten hebben chihuahuas geen ander voer nodig dan andere rassen. Misschien wat de betreft de grootte van de brokken, maar ik heb de brokken niet bekeken op grootte.

      Reactie door mvdhaak — augustus 17, 2011 @ 10:25 am

  11. ik zit al ongeveer 37 jaar in de sledehondensport en loop ieder jaar diverse wedstrijden in noord europa,de honden waarmee ik loop zijn alaskanshound,s dit zijn een van de snelste sledehonden die er zijn ,deze honden zijn ontstaan en gefokt in ALASKA en hebben niet meer die dikke vacht die we van hen gewend waren,de vacht word langzaam aan naar korter en minder dik terug gebracht,dit omdat de temperatuur hier langzaam aan warmer aan het worden is,de alaskan husky zo als ze ook wel genoemd worden ,zijn op dit moment de snelste sledehonden die er zijn,er word momenteel met deze honden veel gelopen in de sledehonden sport de honden zien er slanker en mooier uit en is ook enorm aanhankelijk naar de mens toe,je kunt hen ook gemakkelijker los laten lopen als vroeger,we moeten alleen zorgen dat de honden die we nu hebben s,nachts wel in hun hokken kunnen en moeten, als het erge strenge vorst is ,of op komst is maar voor de sport zijn het geweldige honden,ook in de omgang met deze honden is het een fijne hond hij luistert ook beter als de husky van vroeger en lopen ook sneller en dat is het geen waar het om gaat in deze sport,van punt een naar punt twee in z,n snel mogelijke tijd ,deze honden krijgen ook heel anders te eten veel vlees en vet en zalmolie

    Reactie door hans mast — augustus 20, 2011 @ 12:21 pm

    • Hee Hans, leuk om je verhaaltje te lezen. Klinkt als een goed menu. Ik had begrepen dat honden die een zware sport doen ook koolhydraten krijgen, geef jij dat ook de honden voor een krachtinspanning? Of is de inspanning te langdurig om er baat bij te hebben?

      Reactie door mvdhaak — augustus 24, 2011 @ 7:08 pm

  12. Berkel en Rodenrijs – Leuk vergelijk van de diverse soorten, als hondenuitlaatservice geven wij de honden ook verantwoorde brokjes. Er is er niet een die deze niet lust. http://www.eropuit-met-els.nl

    Reactie door Eropuit Berkel en Pijnacker — september 8, 2011 @ 7:46 am

  13. Bedankt voor deze mooie lijst. Eindelijk dan eens een lijst waar je iets mee kunt. Al moet ik het nog wel even “leren” te lezen, dat ik ook begrijp wat er staat. Dan moet ik me denk ik nog veel meer gaan verdiepen in de wereld van de hondenvoeding.

    Wij hebben 3 Newfoundlanders, waarvan 1 met heftige huid, oor en oog klachten. Al heel veel bezoekjes gebracht aan dierenarts, bloedonderzoek laten doen, heel veel geprobeert met de voeding. Maar tot nu toe helpt eigenlijk nog niks.

    Nu ben ik met haar naar de dermataloog geweest en deze mevrouw sluit een voedselallergie toch niet uit. En nu moet ze op dieetvoeding (lam/rijs) en mag ze als tussendoortje alleen een rijstwafel of een stukje appel.
    Nu wil ik de andere 2 ook meteen op lams/rijst zetten omdat dat gewoon makkelijker is.

    We hebben al heel veel merken brokken geprobeert. Ze zaten op Prins Standaard(geperste brok) en zijn nu dan over gegevaan op Prins Lams/rijs (geexpandeerde brok). Maar nu zie ik hier in het overzicht dat dit eigenlijk helemaal niet zo`n goede brok is. Daar baal ik dan weer van omdat ik mijn honden toch het beste voor wil schotelen.

    Ik heb echt veel gezocht op internet om de ultieme brok te vinden. De site`s zien er gelikt uit en in de tekst staan juist de woorden die je als bezorgde hondenbezitter wilt horen, waardoor je al snel denkt dat dat de perfecte brok is. Maar dan zie ik hier in het overzicht dat het dan helemaal niet zo`n super brok is.
    Er is zooo veel aanbod, dat ik door de bomen vaak het bos echt niet meer zie.

    Wat is nu echt een goede lams/rijst brok? Van de dermataloog moet het een brok zijn waar maar 1 eiwit in zit.
    Heeft iemand hier evaring mee en weet wat echt een goede kwaliteit brok is?
    .

    Reactie door Antoinette — september 26, 2011 @ 9:22 am

    • Een goede lam/rijst brok is bijvoorbeeld Wolfsblut Range Lamb, en Acana Lamb&Apple is ook een goede brok (bevat haver ipv rijst).

      Maar… wat je niet moet vergeten is dat rijst en haver ook eiwit bevat. Ook daar kan een hond allergisch op reageren. Het is dus ook geen brok met maar 1 eiwitbron. Heb je ook overwogen om rauw vlees te voeren? Daarmee kun je veel makkelijker elimineren, je hebt veel meer keus. Maar ik kan me voorstellen dat kvv voor zulke grote honden duur en onhandig is, maar Lotgering heeft bijvoorbeeld uitsluitdieet Lam voor 1,80 per kg.

      Als je het liefst brok wilt blijven voeren, zou je ook goed kunnen kiezen voor Orijen 6fish. Als je hond geen brok met vis kreeg sinds hij allergische klachten heeft natuurlijk. Ik heb er goede ervaringen over gehoord bij allergische honden. De enige eiwitbron is vis. Er zit geen graan in.

      succes!

      Reactie door mvdhaak — september 26, 2011 @ 11:55 am

  14. Hallo,

    Ik heb een kooiker van negen jaar oud. Een tijdje geleden zijn we overgestapt van carocroc naar Bozita Robur maintenance. De verkoper heeft gezegd dat hij heel veel brokken heeft gehad en dat dit geweldige brokken zijn, met ook minder ontlasting. Op zich klopt dit, maar ik heb het idee dat mijn hond veel meer gefocused is op eten. Is dit wel goed voer? Mijn hond is niet een overdreven actieve hond, maar snuffelt veel en hij heeft een slecht gebit.

    alvast bedankt.

    Jeannnette

    Reactie door Jeannette Krohne — februari 21, 2012 @ 5:52 pm

    • Hoi Jeanette, lijkt me prima voer. Alleen dit zinnetje is nogal onduidelijk: ” Grondstoffen met een hoge energieconcentratie worden beschermd door anti-oxidanten die door de EU” Het is dus niet duidelijk wélke antioxidanten gebruikt worden, en ik vind het zelf altijd erg belangrijk dat er geen ongezonde chemische antioxidanten zoals bha en bht gebruikt worden. Het bestaat voor ongeveer de helft uit graan, wat vrij normaal is. De hoeveelheid vlees is moeilijk in te schatten, normaal kijk ik naar het eiwitgehalte, maar hier worden ook plantaardige eiwitten ingedaan.

      Het belangrijkste is nu dat je tevreden bent over het voer. Ik ben niet bekend met veranderende gedragingen zoals je die omschrijft. Zolang je kooiker geen gewicht verliest, krijgt hij qua calorieen dus niet te weinig.

      Reactie door mvdhaak — februari 24, 2012 @ 12:47 pm

  15. ik dacht dat bestes futter freefenrier bovenaan stond in de lijst:s
    heb zojuist 2 zakken van 13,5 kg binnen gekregen

    Reactie door provid3r — april 20, 2012 @ 2:17 pm

  16. heb deze gekocht omdat ik dacht dat hij nummer 1 was volgens de lijst
    en ten opzichte van andere merken nog best goedkoop
    en ook bevad hij veel vlees klopt dit niet dat dit de beste is?

    Reactie door provid3r — april 20, 2012 @ 2:19 pm

    • Ze gebruiken vóór de bereiding het meeste vlees, maar omdat het alleen vers vlees is, blijft er in de brok uiteindelijk veel minder van over. In vers vlees zit namelijk heel veel vocht, wat bij de bereiding bijna allemaal verdampt. Het is een prima brok, maar het bevat niet veel vlees dus, maar het vlees dat erin zou wel beter bruikbaar zijn voor de hond doordat het minder bewerkt en verhit is dan vleesmeel. Op de nieuwe brokkenvergelijker op voerwijzer.com kun je de brokken vergelijken op percentage dierlijke eiwitten. Hiermee kun je objectiever het uiteindelijke vleesaandeel vergelijken.

      Ik ben benieuwd hoe de brok bevalt.

      Reactie door mvdhaak — april 20, 2012 @ 6:07 pm

  17. Hoihoi,

    Geweldige site, maar ik moet zeggen dat ik wel een beetje depressief word van alles wat ik lees over hondenvoer 😛
    Vraagje: heeft er iemand ervaring met NatureDiet ? Het lijkt mij ideaal: ik snap dat het niet zo goed is als KVV, maar het zou toch ‘beter’ moeten zijn dan brokken?
    Wat is jullie ervaring/mening?

    Alvast bedankt,
    Bobbi

    Reactie door brdn88 — september 13, 2012 @ 9:14 am

    • Hoi Bobbi,

      Klopt, Nature Diet is beter dan brokken. Het bevat meer vlees en een stuk minder koolhydraten en bovendien bevat het veel vocht (pluspunt).

      Reactie door mvdhaak — september 14, 2012 @ 6:17 am

  18. Hoi,

    Ik ben nieuw op deze site, dus ik heb nog niet alles doorgespit wat hier staat. Misschien stel ik wel een vraag die al gesteld is en beantwoord.

    Wij hebben sinds 2 maanden een labradoodle pup in huis. De 1e paar weken hebben we hem op puppybrokken gehouden en daarna op junior brokken. Wat mijn ervaring met deze brokken (beide van royal canin) is, is dat hij nogal hard gegroeid is m.a.g. groeipijntjes en energie voor 2. Heel veel spelen, te weinig slapen. Ik ben aan het rondsnuffelen geweest op internet en ik zag ook bij anderen veel negatieve dingen over puppy/junior brokken, met name over het te hard groeien van pups.

    We zijn nu overgegaan naar de adult brok van royal canin (sinds 2 weken) en nu gebeurt eigenlijk het omgekeerde, hij speelt nog maar weinig, lijkt wat lusteloos thuis maar tijdens het wandelen is hij wel dartel en enthousiast.
    Hij is overigens wel gezond, voor zover ik het kan beoordelen goed op gewicht in verhouding tot zijn grootte en zijn ontlasting ziet er ook over het algemeen goed uit.

    Is dit nu mijn verbeelding ? of is hij zo hyper geweest van die puppy/junior brokken dat hij nu op adult brokken ‘normaal’ gedrag vertoont.

    Ik heb ook even gekeken op het lijstje van kwalitatief goede brokken die hier op de site staan, en ik zie daar royal canin niet bij staan, terwijl de dierenspeciaalzaak deze brokken wel als zeer goed aanprijst.

    Wat is nu wijsheid…. een stap terug maken naar juniorbrokken, op adult blijven, of overstappen naar een ander merk brokken of toch vers ?

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

    N. Veenhuis

    Reactie door nveenhuis — september 16, 2012 @ 11:13 pm

    • Als je brokken wilt voeren, is het naar mijn mening wel belangrijk om puppybrokken te voeren, of brokken die geschikt zijn voor alle leeftijden. Goede puppybrokken (er zijn natuurlijk ook minder goede puppybrokken) houden er rekening mee dat een pup niet teveel calcium mag hebben en genoeg eiwit en andere voedingsstoffen nodig heeft. In adultbrokken zit vaak minder eiwit, terwijl dit hele belangrijke bouwstoffen zijn. Royal Canin is een commercieel merk met hele goede vertegenwoordigers en slimme marketing. Dierenwinkels die zelf niet zo heel veel verstand van voeding hebben, nemen de informatie van de vertegenwoordigers aan als waarheid. Ook dierenartsen die zich niet specifiek in voeding verdiepen denken vaak dat Royal Canin een goed merk is. Ik vind het geen goed merk, omdat het ingredienten bevat die ik niet in hondenvoer vind thuishoren, zoals chemische conserveringsmiddelen, plantaardige eiwitbronnen, veel graan en niet zoveel vlees.

      Als je echt goede voeding wilt geven, zou ik rauwe vleesvoeding aanraden. Veel merken bevatten een natuurlijke calciumbron (gemalen bot), waardoor de kans op groeipijnen zeer klein is. Daarnaast is de kwaliteit van de eiwitten veel beter, bevat het geen of amper koolhydraten (die ook voor problemen kunnen zorgen) en bevat het alleen of voornamelijk natuurlijke vitamines uit het vlees en hoeven ze niet op synthetische wijze toegevoegd te worden. Hierover kun je meer lezen op http://www.voerwijzer.com onder het kopje vers vlees. Maar ook zonder hierin te verdiepen is het het proberen waard om bijvoorbeeld eens een week of twee Smuldier in de supermarkt te kopen (in het vriesvak, neem een complete variant) en te kijken hoe het gaat.

      Reactie door mvdhaak — september 17, 2012 @ 11:48 am

  19. Wat een super site! Ik ben al dagen bezig verschillende merken te vergelijken, maar dat is gewoon haast onmogelijk…

    Ik heb een jonge hond van 9 maanden en wil binnenkort overstappen naar ander voer. Ook komt er het weekend een australian shepherd mix puppy bij.
    Voor beide kanjers wil ik natuurlijk het beste (maar ook niet het duurste). Nou krijgen de puppies uit het nest op dit moment Lavor puppy brokken, en ik vroeg me af wat jou mening hier over is. En dan denk ik er over om mijn oudere hond (en pup op lange termijn) LAVOR MASTER H.E. PREMIUM te geven. Is dit voer goed??

    http://www.lavorhondenvoer.nl/shop/LAVOR_PUPPY_BROK_PREMIUM_15_KG/
    http://www.lavorhondenvoer.nl/shop/LAVOR_MASTER_H_E__PREMIUM_15_KG/

    Hartelijk dank!

    Reactie door Shelley (@shelleydegroot) — september 20, 2012 @ 9:45 pm

    • Bedankt voor je compliment 🙂

      De samenstelling van Lavor puppy: Samenstelling: granen, vlees en dierlijke bijprodukten, oliën en vetten, plantaardige bijprodukten, melk en melkbijprodukten, gist en mineralen.

      Daar kan je niet zoveel mee, want je weet niet veel zo. Je weet dat er meer granen inzitten dan vlees, dat is niet positief. Kijk een snaar dit artikel, daar geef ik overzichtelijk aan wat een brok beter wel en niet kan bevatten en dat je met bijproducten niet weet wat je voert http://www.voerwijzer.com/hond/wat-is-een-goede-brok

      Op die site vind je ook de nieuwe brokkenvergelijker. Een goede puppybrok die relatief niet duur is vind ik Acana.

      Reactie door mvdhaak — september 21, 2012 @ 12:29 pm

  20. Iemand ervaring met Brouwers Quality Petfood?

    Reactie door Mark Verbeek — september 29, 2012 @ 8:27 am

  21. Veel geleerd na het lezen van deze site !
    Voor onze Labrador van 15 maanden gaan we de Royal Canin Labrador Junior maar eens omruilen voor Acana Adult Dog en misschien maar eens een extra dagje vers vlees (Carnibest) erbij.
    Groet,
    Paul

    Reactie door Paul van Nieuwland — januari 1, 2013 @ 6:40 pm

  22. zo als ik jullie site bekijk word ik een gelukkig mens.
    heb hier thuis een bullmastiff en een amerikaanse stafford. deze krijgen 4 dagen brok dog lovers gold aangezien de bm een graanallergie heeft. dan 2 dagen vlees en zondag is het vis dag.ik vind het alleen wel jammer dat fokkers de nieuwe baasjes niet zo goed inlichten over het voordeel van vers vlees het hoeft niet dagenlijks maar als je het alleen het weekend zo geven is al beter voor je hond. en wat wil je meer dan dat je je hond ziet geniet van zijn eten.

    Reactie door Jesje Noud Hendriks — maart 7, 2013 @ 11:41 am

  23. Bozita is juist een hele goed brok. Beter als Royal Canin omdat in Zweden de eisen hoger zijn van de ingrediënten. Ik koop Bozita Robur = glutenvrij en voor katten Bozita Katty mijn hond inmiddels 10 mnd ziet er prachtig uit. Vol glans niet stinkend uit zijn bekje en eet met smaak de brok. Bij RC stond zij vol met vellen.

    Reactie door Monique Hogendoorn — april 10, 2013 @ 4:13 pm

  24. Ik heb even de gifstoffen bekeken en inderdaad ze zitten er in. Ik heb wel een merk gevonden zonder deze stoffen Natural Choice merk Nutro. Ik ga het toch testen zodra de zakken op zijn.

    Reactie door Monique Hogendoorn — april 10, 2013 @ 4:26 pm

  25. hallo
    ik ben helemaal nieuw hier en het ziet er goed uit!!!
    maar mijn vraag is dat ik mijn pup (bulldog) cavom geeft ,ik persoonlijk vind het helemaal niks en ik geef mijn chiwauwa rodi vers voer die doet het er echt helemaal super op.
    maar die cavom bij de pup ,hij poept ontzettend veel drink heel erg veel . ik zelf kon het merk niet maar kreeg het ook mee via de fokker !!!

    Reactie door aleida53 — augustus 14, 2013 @ 2:37 pm

    • Cavom is geen topvoer, en het is niet nodig om dit aan je pup te voeren. Waarom voer je niet Rodi ook aan je pup? Ik denk dat dat veel beter bevalt. Succes!

      Reactie door mvdhaak — augustus 15, 2013 @ 9:16 am

      • ja dat kan ik doen, heb ik ook aan zitten denken maar als hij een stuk zwaarder word kan ik dat niet betalen dat is het probleem dus ik zoek gewoon een goeie voeding die ook goed is en betaalbaar is .denk dat dat er toch wel zal zijn?
        in ieder geval bedankt voor je reactie!!!

        Reactie door aleida53 — augustus 15, 2013 @ 10:10 am

      • Smuldier is goedkoper, kun je ook proberen. En Lotgering, alleen daarover heb ik meer slechte ervaringen gehoord. Of desnoods 1/2 brok en 1/2 vlees.

        Reactie door mvdhaak — augustus 15, 2013 @ 10:26 am

  26. oke dank je wel daar had ik nog niet van gehoord ,ga het zeker ff uitzoeken en anders dat half brok en half vlees goed idee !!!

    Reactie door aleida53 — augustus 15, 2013 @ 11:36 am

  27. ik ga morgen me boodschappen halen en smuldier staat er idd bij ,ik ga dat zeker uit proberen ,ben heel blij met je informatie nogmaals bedankt (smuldier is denk ik sowieso beter als cavom) grtjes

    Reactie door aleida53 — augustus 15, 2013 @ 12:01 pm

  28. Mijn hond doet het het beste op geperste brokken. Met versvlees dagen Wat is nu de beste geperste brok? Van Farmfood kwam hij erg aan ook al was het heel weinig. En acana light en fit (geen geperste brok) eet hij nu al 4 weken met lange tanden en tuft het zelfs uit en hij krabt nu ineens vaker. Het is een straathond geweest van 3 jaar en nu 11 maanden bij mij, en had eerst last van zijn maag. Nu is het goed en ben ik op zoek naar een goede geperste brok, met op zijn minst scharrelvlees. Ik zag Lupo natural wat vind u?

    Reactie door Snuffel Snoet — november 8, 2013 @ 8:54 pm

    • Goede geperste brokken zijn er bijvoorbeeld van Markus Muhle en Dog Lovers Gold

      Reactie door mvdhaak — november 1, 2014 @ 7:53 am

  29. hallo ik geef nu Energique aan mn puppenhond maar lees dat er ook granen in zitten hebben jullie ervaring met Energique?

    Reactie door Sophia Van de Weerdhof — november 15, 2013 @ 10:08 am

    • Er zit niet zoveel graan in Energique gelukkig, maar er zit volgens mij tarwe in, en de tarwegluten kunnen voor problemen zorgen. Er zijn meer merken die (graanvrije) rauwe vleesvoeding aanbieden voor een goede prijs, kijk maar eens hier

      http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken

      Reactie door mvdhaak — november 15, 2013 @ 7:11 pm

  30. Hallo,

    ik heb een goldendoodle, kruising tussen retriever en een poedel. de dierenwinkel adviseert mij natural health brokken. natural health is van nederlandse afkomst en voor 70% met de juiste samenstelling. kan ik bv 2x p.d brokken geven en 1x vers vlees?

    Reactie door Jane Bhoelai — januari 17, 2014 @ 4:14 pm

    • Ja, dat kan. Bij sommige honden gaat het minder goed, en dan is het aan te raden om bijvoorbeeld twee dagen brokken te voeren en 1 dag vers.

      Reactie door mvdhaak — januari 18, 2014 @ 11:53 am

  31. Ik voer mijn bijna 2 jaar oude Dalmatier brok van Cacocroc, de original. Raakt hij af en toe een beetje uitgekeken op, maar doet het er goed op. Hoe scoort Carocroc volgens jullie? Ik ben een beetje geschrokken van de omschrijving maar kan het niet relateren aan jullie standaarden.

    Reactie door Monique Van Galen Last — januari 18, 2014 @ 9:56 pm

  32. Hallo, ik heb een labradoodle van bijna 5 maanden. Ik geef 4 dagen vers vlees maar wil een goede brok voor de overige dagen.Ik twijfel nu tussen orijen puppy en acana junior.Bij beiden zitten de omega 3 en 6 goed en calciumgehalte ook 1,3 en 1,2, maar bij acana junior zit 20%gemalen haver en rijst;in haver zit er ook eiwit, beiden zijn glutenvrij.
    Maar ik lees op vorige commentaren dat orijen pup groeipijnen veroorzaakt?Nu gaf ik ook 3 dagen brok van hills maar mijn hond heeft daar problemen bij. Wat is jullie ervaring met acana junior en orijen pup.

    Reactie door Christel De Cae — januari 20, 2014 @ 7:07 pm

    • Ondertussen zijn de samenstellingen van Orijen veranderd, en ik weet niet of er pups zijn die op de vernieuwde puppybrokken van Orijen groeipijnen krijgen. Het calciumgehalte is lager nu. Bij Acana pup large breed is het calciumgehalte wel erg hoog. Waarom het calciumgehalte belangrijk is en hoe dit zit bij verschillende brokkenmerken, kun je hier lezen: http://www.voerwijzer.com/calcium-brokken-voor-pups-van-grote-rassen

      Reactie door mvdhaak — januari 22, 2014 @ 5:17 pm

  33. Hallo, ik bezit een DH-reu die van pup af een vrij moeilijke eter was. Van de fokker uit Bento-puppy en na 2 zakken niet meer eten, Hills-puppy en na 2 zakken niet meer eten.
    Door omstandigheden dan op een 7 maanden overgeschakeld op adult brokken van Bento en dit met wisselend slechte stoelgang tot zelfs diarree. Middels aankoop van whippet in contact gekomen met Purina Pro-Plan en na een dikke maand, 4-6 weken was duidelijk beterschap te zien in de hond zijn gehele uitstraling, vachtconditie (staart zeer vol), conditie algemeen.
    Stoelgang van dien aard dat men dit zonder sporen achter te laten kon oppakken met de hand. Doch merkte na enige tijd wel dat hond vrij hard moest persen om te ontlasten en dus gaan mengen met Bent Croc om dit te vermijden. Na enige tijd merkte ik aan de binnenkant van de flanken en buik van die rode & natte vlekken en zelf enkele donkere zwarte plekken aan de binnenkant achterpoten. Dit een tijdje opgevolgd en dan toch vervolgens de Bento gestopt ter test en na ongeveer een 4 weken waren die plekken al duidelijk beter en nu na een paar maanden zijn deze geheel verdwenen. Hij blijft gek op de PP-P Lam & Rijst na al die jaren. Feit is dat men enkel met uittesten te weten komt welk brokkenmerk past bij de hond en dit merk ja al makkelijk na 4 tot 8 weken. Maw. naar mijn ervaring(-en) is deze periode van testen noodzakelijk en een correcte indicatiemeter om al dan niet terug te veranderen tot het gewenste resultaat.

    Reactie door Wilfried Van Hoof — maart 22, 2014 @ 4:42 pm

    • Bedankt voor je goede opmerking. Elke hond is anders en reageert anders op een bepaalde voeding. Uitproberen en op de veranderingen letten is in alle gevallen het beste. Maar ik ben ervan overtuigd dat bepaalde ingrediënten en bewerkingen eerder zorgen voor klachten dan andere en dat een ‘goede’ brok meer kans op slagen heeft.

      Reactie door mvdhaak — maart 31, 2014 @ 11:57 am

  34. Hallo, ten eerste bedankt voor het bovenstaande brokkenvergelijk. Wij krijgen over twee weken een dwergschnauzer pup. Nu heeft Royal Canin hier rasspecifieke brokken voor. De puppybrok heet Dwergschnauzer Junior en vanaf 1 jaar ongeveer Dwergschnauzer Adult. In hoeverre is dit echt beter dan de algemene (puppy)brokken van andere merken voor dit ras.

    Reactie door Linda Mondeel-Zandvoort — augustus 9, 2014 @ 8:50 am

    • Rasspecifieke brokvoeding is voornamelijk marketing. Er zit bijvoorbeeld een chemisch stofje in dat tandsteen minder kans geeft. Er zijn meer merken die dit stofje gebruiken. Een kauwkluifje af en toe scheelt ook tandsteen. Nadelen van het merk dat je voert zijn naar mijn mening bijvoorbeeld: – te hoge prijs voor de kwaliteit (je betaalt ook voor de reclamespotjes en advertenties bijvoorbeeld en voor de enorme winst die ze maken) – het bevat bha en/of bht, een chemische stof die ervoor zorgt dat de brokken langer goed blijven. Google maar eens op deze termen, er worden veel negatieve gezondheidseffecten aan toegeschreven. – het bevat veel graan, onder andere tarwe, wat ook problemen kan geven.

      Reactie door mvdhaak — augustus 9, 2014 @ 6:18 pm

      • Hallo Meike,
        Bedankt voor de reactie. Wij hebben ons inmiddels meer verdiept in andere merken. Wij zijn hierbij ook Markus Moehle Black Angus tegengekomen. Deze begint met de Junior variant voor pups. Wat is uw oordeel hierover? Wij hebben ook van de Welkoop een zak Kenner Puppy Select gekregen, welke van de twee lijkt m.b.t. de ingredienten beter? Een aantal vitamine- en andere gehaltes zijn bij de Kenner toch wel hoger, maar is deze in theori wel beter dan de Markus Moehle BA Junior? Welke puppybrok kunt u evt. adviseren.
        Met vriendelijke groet, Linda

        Reactie door Linda Mondeel-Zandvoort — augustus 17, 2014 @ 3:06 pm

      • Hoi Linda, ik ken de samenstelling van Kenner Puppy Select niet, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Markus Muhle Black Angus is een prima brok voor de prijs. Het bevat wat weinig vet, dat zou je kunnen aanvullen met wat schapenvet bijvoorbeeld, dat is vaak in de dierenwinkel wel te koop. Je kunt met deze zes stappen zelf de brokken vergelijken: http://www.voerwijzer.com/zelf-een-brok-beoordelen-6-stappen. Ik vermoed dat Kenner een minder goed merk is dan Markus Muhle, door bijvoorbeeld tarwe als koolhydraatbron (is goedkoop maar minder goed) en ongespecificeerde bijproducten. De hoeveelheid vitamines die toegevoegd zijn zegt niet zoveel over de kwaliteit. Het is belangrijk dat er genoeg van inzit. Meer dan genoeg wordt toch uitgeplast.

        Is rauwe vleesvoeding geen optie?

        Reactie door mvdhaak — augustus 17, 2014 @ 6:04 pm

  35. Hallo, blij met de site. Onze hond hadden we van Cavom, een vette brok, overgezet naar Dog lovers gold. Die vond ze erg lekker, maar ze kreeg er chronische diarree van. Nu kopen we bij de dierenarts Royal Canin Anallergic. Daar doet ze het wel goed op, de diarree is eindelijk over. Ik hoor echter wel meer vage reacties over RC, en vraag me af wat voor ander merk brokken ik beter kan gebruiken voor een hond met blijkbaar een gevoelige spijsvertering. Heb jij tips?

    Reactie door Karin Kroondijk — september 17, 2014 @ 10:41 pm

    • Hoi Karin,

      Als eerste zou ik overwegen of je ook andere soort voeding wilt voeren dan brokken. Brokken geven de meeste kans op slechte reactie. Brokken waarbij de eiwitten zijn gehydrolyseerd, zoals Royal Canin Anallergic, gaan vaak wel goed bij allergie-klachten. Dit komt doordat de eiwitten in zulke kleine stukjes geknipt zijn, dat de stukjes die in de bloedbaan terechtkomen niet worden herkend als eiwit en er ook geen allergische reactie op kan komen. Helaas is de samenstelling van Royal Canin niet erg mooi, kijk maar eens naar de ingrediënten. Dit past niet bij een carnivoor.

      Kijk eens of rauwe vleesvoeding een optie is, of anders vleesworsten of luchtgedroogde voeding. Dit artikel beschrijft hoe je erachter kan komen voor welke eiwitten je hond allergisch is en welke wel goed gaan: http://www.voerwijzer.com/eliminatiedieet-bij-voedselallergie

      Voer je liever brokken, voer dan brokken zonder tarwe, mais, soja, kip en rund. En het liefst zo min mogelijk diersoorten, want als er dan toch een allergische reactie op ontstaat weet je welk diersoort je moet vermijden. Hetzelfde geldt voor de koolhydraatbron (graan, aardappel, bataat, peulvruchten). Deze brokken zijn bijvoorbeeld geschikt: Orijen 6 Fish (vis, peulvruchten) Acana Lamb and Okanagan Apple (lam, haver, aardappel) Wolfsblut Wild Pacific (vis, aardappel) Wolfsblut Range Lamb (lam, rijst, ei) Wolfsblut Red Rock (kangoeroe, bataat) Taste of the Wild Pacific Stream (vis, bataat) Dog Lovers Gold Passion Ocean Fish & Sweet Potato (vis, bataat, aardappel)

      Als je 2 of meer gevonden hebt die bevallen, wissel dan op zijn minst ieder half jaar af, om het risico op een nieuwe allergie te verkleinen. Naast brokken kun je dit toevoegen om de darm gezonder te maken: – probiotica (yoghurt, pens, pillen) – omega 3 vetzuren, zoals visolie

      Succes!

      Reactie door mvdhaak — september 21, 2014 @ 10:49 am

  36. Hallo, wij hebben een Dwergschnauzer van 7 maanden. Van de fokker hadden wij Royal Canin puppy. Wij zijn toen overgegaan op Farmfood. Helaas ging dit naar een paar maanden niet goed, steeds slechter eten en dus groeiachterstand. We zijn op advies van de dierenarts toen overgegaan op Hill’s puppy. Dit werd met smaak gegeten en het groeien ging ook weer goed. Op dit moment heeft de hond waarschijnlijk last van groeipijn. Slechte eetlust, sloom, moeilijk gaan staan en ook daarna niet weer gaan liggen. Soms zakt hij ook zo door de poten. Kunnen deze symptomen komen van de te snelle groei a.g.v. de inhaalslag. Of van bepaalde ingredienten in Hil’s voer. Er wordt ook wel gezegd dat er teveel eiwitten in het puppyvoer zit en dat je dan over kunt gaan op volwassen voer.
    Groeten Edwin

    Reactie door Linda Mondeel-Zandvoort — februari 1, 2015 @ 11:15 am

    • Hoi Edwin,

      Wat zegt de dierenarts hierover? Het klinkt inderdaad niet goed, en het zou door voeding kunnen komen, maar het is niet een typische voedingsklacht. Het klinkt als ziek voelen.

      Groeipijnen komen bijna niet voor bij kleine honden. Dit is een interessant artikel over groeipijn en voeding: http://www.voerwijzer.com/calcium-puppybrokken-voor-grote-en-middelgrote-rassen. Veel eiwit is geen probleem, maar veel calcium kan voor problemen zorgen.

      Ik zou toch overstappen op een andere voeding. Hebben jullie natvoer of rauwe vleesvoeding ook overwogen? Als dezelfde klachten blijven, is de kans geel klein dat het aan de voeding ligt en is er iets anders mis.

      Reactie door mvdhaak — februari 1, 2015 @ 11:30 am

  37. Hallo,
    Binnen een weekje ongeveer adopteren wij een dobermann van 4.5 jr die vrij verwaarloosd was, heeft huid- en vachtproblemen, moeilijke darmen, staat veel te mager. Momenteel krijgt hij Europremium brokken bij de vorige eigenaars. Ik wil een graanvrije brok geven afgewisseld met KVV. Ik ben nog aan het twijfelen tussen Orijen, Acana en Taste of the Wild. Soms lees ik dat Orijen een nogal “zware” brok is. Ik moet nu dringend gaan bestellen want enkel maar via internet te vinden. Wat zouden jullie mij aanraden?

    Reactie door Anne Mercie — maart 30, 2015 @ 12:33 pm

    • Ik zou eerst het huidige voer blijven geven, totdat de hond gewend is bij jullie te wonen. Dan voorzichtig overschakelen. Ik zou zeker ook rauwe vleesvoeding of natvoeding overwegen, dat kan ook goed gebruikt worden om de overschakeling van brokken makkelijker te maken. Welke brokken? Je kunt eerst Orijen proberen, die heeft mijn voorkeur qua samenstelling, en als dat niet bevalt Acana.

      Succes!

      Reactie door mvdhaak — maart 30, 2015 @ 3:40 pm

      • Bedankt voor de reactie. ik ga uw raad opvolgen

        Reactie door Anne Mercie — maart 30, 2015 @ 4:02 pm

  38. Goede avond,
    Ik kwam toevallig op jullie site terecht omdat ik me aan het oriënteren ben naar kvv voor mijn Tervuerense Herder teef van 15 maanden. Na haar loopsheid at ze helemaal geen brok meer. Dat was voor haar loopsheid ook al het geval alleen gaf ik toen soms wat Renske door haar brok. De brok die ik gaf was van Royal Canin. Het eten werd steeds slechter en ze werd ook te mager. Ben daarom overgestapt op versvoer van Prins. Dat eet ze redelijk goed maar nog moet ik regelmatig met de hand voeren omdat ze anders niet eet. Ik wil mogelijk overstappen op een ander kvv. Kan ik haar zonder problemen overzetten of moet ik dat ook eerst afwisselen om haar aan het nieuwe kvv te laten wennen?
    Soms geeft ze ook alles weer over wat ze opgegeten heeft aan kvv van Prins. Zit redelijk met mijn handen in mijn haar als het op eten van mijn hond aankomt.
    Bij voorbaat dank voor de te geven reactie.
    Groetjes Corinne

    Reactie door Corinne Van Griensven Op de Laak — april 6, 2015 @ 8:29 pm

    • Wat vervelend Corinne, het klinkt alsof het niet helemaal lekker zit in het lijf van je Herder. Wat zegt de dierenarts erover? Je kunt gewoon een ander merk proberen, je hoeft haar niet eerst te laten wennen. Tenzij je ervaring is dat ze dan beter eet natuurlijk. Ik zou verschillende merken proberen, erg vette voeding vermijden (in kvv 15% als maximum aanhouden), maar ook goede natvoeding proberen om te kijken of dat beter gaat. Renske bijvoorbeeld, en op Voerwijzer.com staat ook een lijstje met goede blikvoeding.

      Het kan soms helpen om verteringsenzymen toe te voegen, en wat heel goed voor de maag en darmen is: bone broth. Simpel te maken met botten die je overhebt van je eigen eten bijvoorbeeld. Via google veel info over te vinden.

      Succes!

      Reactie door mvdhaak — april 7, 2015 @ 7:31 am

      • Dank je voor de snelle reactie. Ik moet volgende week toch naar de DA voor de enting en zal het haar ook voorleggen. Ik zal ook eens gaan googelen over bone broth. Gelukkig heeft ze gisteren alles binnengehouden, ik had wel de “normale” Prins gegeven dus niet met Lam en Rijst of met extra schapenvet. Zodra ik wil gaan voeren loopt ze ook steeds de deur uit naar buiten. Ook al geen goed teken lijkt me. Voorlopig niet meer proberen om er brok bij of naast te geven.

        Reactie door Corinne Van Griensven Op de Laak — april 7, 2015 @ 7:42 am

  39. Wij hebben sinds 3 weken een dobermann reu geadopteerd van 4,5 jaar. Vroeger kreeg hij Europremium derma. Ik heb hem overgezet op brokken van Orijen/acana. Af en toe geef ik ook KVV, maar nog niet op constante basis. Zijn stoelgang blijft echter zeer onvast (geen diarree, maar ook niet stevig). Zou ik andere voeding moeten geven ? Is er voeding die beter is voor de darmen ?

    Reactie door Anne Mercie — april 24, 2015 @ 8:33 am

    • Ik zou eerst eens kijken hoe het gaat als je een weekje alleen kvv voert, als dat een optie is. Als dat goed bevalt, zou je wat vaker kvv kunnen voeren.

      Ik denk dat de brokken niet goed verteerd worden, en om dit op te lossen kun je verteringsenzymen toevoegen en/of bone broth door de brokken doen.

      Als dat geen optie is, zoek dan een brok met iets minder eiwit. Hoe goed eiwit ook is voor een hond, als het verhit is, is het lastiger te verteren en daardoor hebben sommige honden waarschijnlijk slechte ontlasting (te zacht) op brokken met veel eiwit.

      Reactie door mvdhaak — april 24, 2015 @ 12:32 pm

  40. Ik heb hem 1 dag op KVV gezet en hij heeft alles overgegeven. Ik denk dat ik nu terug naar brokken ga gaan. Momenteel Acana

    Reactie door Anne Mercie — april 29, 2015 @ 6:09 am

    • Voor sommige honden is de overgang best zwaar. Meestal helpt het om het in het begin te overgieten met heet water (of het heel kort te koken als er geen stukjes bot inzitten). Dit kun je in een week afbouwen tot steeds rauwer. Voor sommige honden is het nodig om de afbouwperiode langer te maken.

      Als je dat niet ziet zitten, is natvoer een goed alternatief. Vleesworsten, bakjes gestoomd vlees of goed blikvoer. Zie ook http://www.Voerwijzer.com/natvoer

      Reactie door mvdhaak — april 29, 2015 @ 7:49 am

  41. Prima info hier op deze site!
    Ik geef onze honden (Hovawart 9 jaar en Labrador/Bordercollie) al jaren Defu biologische brokken.
    Daar zit veel mais in en verder gevogelte. Het bevalt prima. Ze zijn veel buiten en vrij actief.
    Maar nu hebben ze bij Defu de samenstelling onlangs veranderd en ook 3 verschillende versies geïntroduceerd (puppy, adult, senior).
    Bovendien hebben ze de prijs zo ongeveer verdubbeld.
    Dus denk ik over een alternatief. Ik zou het graag bij brokken willen houden en liefst biologisch, maar dat maakt de spoeling dun en de prijs hoog…

    Reactie door Lies Hovawart — juni 2, 2015 @ 12:24 pm

    • Goede biologische brokken zijn lastig te vinden. Zelf vind ik Yarrah graanvrije de biologische brok met de beste samenstelling. Orijen en Acana zijn merken die geen vlees uit de intensieve veehouderij gebruiken, maar scharrel en vrije uitloop. Misschien is dat ook een optie voor je.

      Reactie door mvdhaak — juli 6, 2015 @ 9:37 am

  42. Wij gebruiken Renske voeding in combinatie met vers vlees 2keer brokken 1keer vlees of hoe kan ik dat het bestendigen

    Reactie door Debby Smits — augustus 25, 2015 @ 1:49 pm

    • Hoi Debby,

      Dat maakt niets uit. Renske vers vlees is complete voeding en je zou dus zelfs de brokken achterwege kunnen laten. Sommige honden krijgen problemen als de voeding gemengd wordt, anderen weer niet. De maaltijden scheiden verkleint dus het risico, of je kunt het ook per dag laten verschillen. Laat het afhangen van wat praktisch voor je is en wat er voor de hond het beste bevalt.

      Reactie door mvdhaak — augustus 31, 2015 @ 7:17 am

  43. Ik bedoel hoe kan ik dat beste aanpakken

    Reactie door Debby Smits — augustus 25, 2015 @ 1:50 pm

  44. Hoi!

    Ik heb een Border Collie van 4,5 maand. Momenteel voer ik haar Dog Lovers Gold Passion Ocean Fish en ze vindt het heerlijk. Ze heeft weinig ontlasting, een glanzende vacht en ze groeit goed. Het enige probleem: haar zwarte vacht krijgt langzaam een bruine gloed. Ik heb gehoord dat dit komt door een te hoog eiwitpercentage, klopt dit?

    Welke soortgelijke brok zou ik kunnen voeren waarbij de vacht van mijn hond weer mooi zwart wordt?

    Groetjes Iris

    Reactie door Iris van de Wetering — december 25, 2015 @ 11:26 am

    • Het is nog steeds onbekend welke factoren precies van invloed zijn op een bruinkleuring van de vacht. Ik ken diverse theorieën, maar ik heb nog nooit gehoord dat het van een hoog eiwitgehalte kan komen. DLG Ocean Fish bevat ook geen hoog eiwitgehalte, dus kan het in deze situatie sowieso niet het geval zijn. Ik heb vaker klachten over bruinkleuring gekregen bij dit merk, maar wat het veroorzaakt weet ik niet.

      Een goed alternatief voor het merk Dog Lovers Gold is Acana. De samenstelling van Acana vind ik zelfs van betere kwaliteit dan die van Dog Lovers Gold.

      Reactie door mvdhaak — januari 4, 2016 @ 1:04 pm

  45. pfffff ik zie door de bomen het gras niet meer..
    ik heb 2 shihtzu,s
    beide voer ik renske vlees en brokken,
    sinds enkele weken heeft 1 van mijn hondjes last van rode oren,
    en krabt op haar flanken,
    heb zalf gekregen voor de oren,
    en pretnison…
    het liefst wil ik overstappen op versvoer(goed voer)
    in combinatie met brokken…
    welke brokken en versvlees mogen samen gegeven worden..
    hondje word gek van de jeuk,en ik word er zenuwachtig van…

    Reactie door Trees van den Boom — januari 6, 2016 @ 2:45 pm

    • He wat vervelend! Heeft de dierenarts niet gedacht aan een allergische reactie? Dat is mijn eerste gedachte. Het kan iets in de omgeving zijn, zoals een nieuw kussen of een nieuwe plant in huis, maar het kan ook zo zijn dat ze een allergie heeft ontwikkeld op een eiwit in de voeding.

      Je zou heel goed een eliminatiedieet kunnen proberen, om te kijken of de klachten dan verdwijnen. Lees hier wat het is en hoe het moet: http://www.voerwijzer.com/eliminatiedieet-met-kvv-barf. Je kunt daar later weer brokken aan toevoegen als je wilt.

      Je kunt alle brokken met alle merken rauwe vleesvoeding combineren. Om de kans op problemen te verkleinen kun je ervoor kiezen om brokken en vlees niet op dezelfde dag te voeren.

      Succes en beterschap voor je hondje!

      Reactie door mvdhaak — januari 9, 2016 @ 1:56 pm

  46. Hoi, complimenten voor de mooie informatieve site !
    Wij hebben sinds 2 dagen een zwarte koningspoedel pup van 7 weken en kregen van de Fokker Mom&Puppy van Imperial Food mee. Ze eet het met een klein lepeltje pedigree er overheen anders vindt ze het niet zo heel erg lekker (zo kreeg ze het bij de Fokker de laatste week)
    Nu zien we door de bomen het bos niet meer met al die info. Dacht eerst om Cavom te gaan voeren omdat daar zoveel positieve dingen op internet over staan, maar nu beginnen we te twijfelen.
    Misschien toch beter Dog Lovers Gold of iets anders ? we willen wel graag een geperste brok tegen een nog redelijke prijs …..nog een goed advies ?? of is die imperial food ook erg goed ?
    Alvast bedankt.

    Reactie door Matt Adams — januari 10, 2016 @ 8:00 pm

    • Gefeliciteerd met jullie nieuwe pup 🙂 Ik raad je aan dit artikel eens te lezen: http://www.voerwijzer.com/geperste-brokken

      Als je nog steeds het liefst geperste brokken wilt voeren, is het aan te raden om er ook rauwe vleesvoeding bij te voeren, om het lagere vleesgehalte te compenseren. Zeker voor een pup. Een eiwitgehalte onder de ongeveer 28% vind ik eigenlijk te weinig voor een groeiende pup. Het is sowieso gezond er rauwe vleesvoeding bij te voeren, omdat het ook belangrijk is voor een goede darmflora, die ook nog opgebouwd moet worden bij een pup

      Prima geperste brokken: Markus Muhle, Dog Lovers Gold

      Goede brokkenmerken (niet geperst): Orijen, Acana

      Succes!

      Reactie door mvdhaak — januari 11, 2016 @ 10:05 am

  47. Super bedankt voor je snelle reactie !,
    Is het een goed idee om smorgens dog lovers gold geperste brok te geven en s’avonds lotgering of smuldier ? of andersom ?en zo ja welke van de twee zou je adviseren ?
    Of zou jij als je geperste brok geeft ipv kvv bv wat pens of runderhart er bij geven (bijvoorbeeld erdoor gemengd)?
    Alvast bedankt voor de info !!

    Reactie door Wanda Nord — januari 11, 2016 @ 10:47 am

  48. Goede orgen, wij hebben een maltipoo pup van 10 weken. Bij de fokker kreeg hij pedigree junior brokken en daar kreeg ik ook een zak van mee. Helaas eet hij heel erg weinig. Nu was hij vorige week voor de eerste keer bij onze eigen dierenarts en kreeg daar een puppy pakket mee van Royal cannin en die heb ik van,orgen door de andere brokken gemengd en toen ineens leek hij wel heel veel honger te hebben. Nu ben ik zelf geen voorstander van Royal cannin maar welke puppy brokken kan ik nu het beste gaan geven? Of moet ik hem gewoon op de pedigree brokken houden en hopen dat hij vanzelf beter gaat eten?

    Reactie door Diana Salm — februari 29, 2016 @ 8:25 am

    • Hoi Diana,

      Er zijn inderdaad betere brokken voor je pup te vinden dan de merken die je noemt. De merken die je in de supermarkt kunt kopen zijn van de slechtste kwaliteit, en Royal Canin is wel wat beter maar voor de kwaliteit heel erg duur.

      Mogelijke betaalbare en gezonde opties zijn:

      Dog Lovers Gold Original (ook voor pups geschikt) Acana Puppy Taste of the Wild puppyvarianten

      Reactie door mvdhaak — maart 2, 2016 @ 3:02 pm

  49. Ik ben al een paar dagen op zoek naar informatie over hondenbrokken, blij dat ik nu deze website gevonden heb.

    Wij hebben een 15 maanden oude blonde labrador. Vanuit de fokker hadden we royal canin mee gekregen en dit zijn we blijven geven, nu sinds kort royal canin voor volwassen honden. Maar ik zou graag naar andere brokken over willen, ik merk dat ze vaak jeuk heeft en haar vacht minder glanzend is. Een andere, biologische brok lijkt me beter voor onze hond. Welke biologische brok kan ik het beste nemen? Wat is het verschil tussen geperst en niet geperst? Kan/moet ik haar naast de brokken nog extra iets geven? Bijvoorbeeld Viacutan plus? De kosten van het voer maken mij niet zoveel uit, wij hebben wel een nadrukkelijk voorkeur voor brokken.

    Hoor het graag! Dank voor de hulp en complimenten voor de fijne, overzichtelijke website!

    Reactie door Menno van der Veen — december 26, 2016 @ 5:16 pm

    • Hoi Menno,

      Ik kan je het merk Acana aanraden. Dit is niet biologisch, maar is wel vrij van synthetische stoffen. Biologische brokken bevatten meer synthetische stoffen en meestal veel koolhydraten terwijl een hond meer heeft aan eiwit (vlees).

      Een artikel over geperste brokken vind je hier: http://www.voerwijzer.com/geperste-brokken.

      In Acana zitten genoeg omega-vetzuren in de juiste balans, maar het kan geen kwaad om het lichaam wat op weg te helpen. Het supplement wat je noemt raad ik niet aan, maar bijvoorbeeld verse vette vis of vette vis uit pot (niet in zonnebloemolie), ei en groenten toevoegen aan de maaltijden is heel gezond.

      groetjes Meike

      Reactie door mvdhaak — januari 2, 2017 @ 1:51 pm

  50. Hallo,
    Ik geef mijn pup van 5 maanden vlees maar omdat het een wetterhound ( wel een grote hond) wordt vindt ik het wat duur worden. Wanneer is een pup geen pup meer en kan ik het vlees in gewicht minder laten worden ( Ik heb begrepen dat pup meer krijgt dan volwassen hond) Als ik op een brok overga is Nutro choice een goede brok ? Mijn vorige hond deze puppy brok gehad en is 17 jaar geworden. Maar heeft later ook andere brokken gekregen van Kenner moet zeggen dat hij later epilepsie aanvallen heeft gehad maar dat kan natuurlijk ook van de ouderdom gekomen zijn.

    groetjes linda

    Reactie door Dick Ozinga — februari 12, 2017 @ 8:56 pm

  51. Hallo,
    Mijn American stafford heeft vanaf pup vlees gekregen Lotgering en Kivo, maar kreeg ernstige blaasproblemen door Struvieten, nu heeft zij dankzij een speciaal urine voer van Royal Canin geen Struvieten meer.
    Ik ben nu op zoek naar een goed compleet voeder met hoogwaardige eiwitten, welke kun je mij adviseren?

    Groetjes Juanita

    Reactie door Juanita Van Splunter — april 13, 2017 @ 1:45 pm

    • Hallo Juanita,

      Struviet wordt bij honden meestal veroorzaakt door een bacteriële infectie in de blaas, en niet door voeding. In dat geval is een antibioticakuur effectiever dan andere voeding gebruiken. Je kunt dan gerust terug naar rauwe vleesvoeding. Ook een probioticakuur wordt aanbevolen, om de schade aan de darmflora te herstellen.

      Reactie door mvdhaak — april 16, 2017 @ 8:14 am

  52. Is dit ook goed hondenvoer? hondenvoer biofood

    Reactie door Joey Tang (@ShiningJT) — juni 9, 2017 @ 1:17 pm

    • Het is maar net waar je het mee vergelijkt. Vergeleken met rauwe vleesvoeding is Biofood niet zo goed. En qua brokken zijn er naar mijn mening ook betere brokken, en raad ik ongeacht het merk ook afwisseling aan. Maar in de prijscategorie van Biofood, vind ik Biofood wel een van de beste merken.

      Op Voerwijzer.com vind je een uitgebreide beoordeling van Biofood Krokant, Biofood High Energy en Biofood Geperst

      Reactie door mvdhaak — juni 13, 2017 @ 9:49 am

  53. Beste Meike, Wat een super site! Ik ben al even bezig verschillende merken te vergelijken maar zie door de bomen het bos niet meer momenteel dus zou graag uw expert menint willen vragen. Ik heb sinds 3 dagen een Pomeriaan puppy van bijna 6 maanden oud. Bij de fokker kreeg hij Prins totalcare lamb en rijst voeding maar bij een dierenspeciaalzaak vertelden ze me dat ze het niet verkochten omdat ze vonden dat het niet volledig genoeg is. Zelf zouden we hem graag ook op droogvoer/brokken zetten. Ik las dat de puppy brokken van Acana of Orijen het beste waren maar ergens anders las ik weer dat Acana niet geschikt is voor puppies? Alvast bedankt voor de hulp en fijne dag nog! Groetjes

    Reactie door Robin Lauren — juni 17, 2019 @ 1:51 pm

    • Wat jammer dat ze geen Prins Totalcare verkopen, dit is echt goede voeding en het is ook echt wel compleet. Je kunt prima Acana puppybrokken proberen, deze brokken hebben een goede samenstelling. Orijen kan ook, maar het hogere eiwitgehalte is voor de meeste honden niet ideaal vind ik. Succes met alle voerkeuzes!

      Reactie door mvdhaak — juni 18, 2019 @ 9:52 am

  54. Beste,
    Er zijn veel meer facetten aangaande goede hondenvoeding dan waar u rekening mee houdt. Zo blijkt dat er bij die goede graanvrije brokken (acana staat bovenaan de lijst) een serieus probleem is met taurine. Honden kunnen hierdoor hartproblemen krijgen.

    Reactie door animinte — september 15, 2019 @ 10:12 am

  55. Hallo wat vind je van Bellfor brokken met weide lam en wild konijn? Enkel te bestellen online en het komt van Duitsland Bellfor.de

    Groetjes

    Reactie door Nick Meersschaut — september 27, 2020 @ 12:36 pm

    • Voor een gemiddelde gezonde hond vind ik dat er weinig eiwit en vet zit in Bellfor met konijn en weidelam. Ook valt op dat het calciumgehalte hoog is in relatie tot het eiwitgehalte, wat kan betekenen dat er vrij veel bot inzit, wat als gevolg heeft dat een deel van het (weinige) eiwit niet zo kwalitatief is. Een ander nadeel van veel calcium is dat het de opname van andere mineralen kan beperken.

      Reactie door mvdhaak — oktober 3, 2020 @ 8:44 am

      • Wel mijn hond kan hoge vetgehalte niet verteren, ook geef ik hem rauwe voeding, maar omdat om mijn hond vaak meeneem is het handig om een goede brok te hebben, ik geef hem ’s morgens rauw en ’s avonds brokjes, laag aan vetgehalte en geen rund of varken. Hij krijgt nu “real nature wilderness desert sands paard en kameel” maar omdat dat ik liever een diervriendelijkere brok will kopen
        die me niet ruineerd, kwam ik op bellfor uit. Ik kan natuurlijk zelf meer vlees geven en minder bot bij zijn rauw eten, wat denk jij zou dit een oplossing kunnen zijn?

        Reactie door Nick Meersschaut — oktober 3, 2020 @ 11:49 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie op mvdhaak Reactie annuleren

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.